Skip to main content

බුද්ධාගම



බුද්ධාගම හෙවත් බුදුසමය යනු බුදුන් වහන්සේ දේශනාකල බුදු දහම පාදකකොටගොඩනැගී ඇති ආගමයිබුදු දහම ස්ථිර සහ අකාලික නමුදු බුද්ධාගම ප්‍රදේශයෙන්ප්‍රදේශයට සහ කාලයෙන් කාලයට වෙනස්වේ.

බුදුරජාණන් වහන්සේ යනු කවුද ? උන්වහන්සේගේ ඉගැන්වීම් මොනවාදයන්න විවිධ වූඅර්ථ විවරණ වලින් දැනගත හැකියඋන්වහන්සේ උත්තම ස්ථානයකට පත්වූමනුෂ්‍යයෙක් නොඑසේ නම් මහායාන බෞද්ධයන් විශ්වාස කරන අන්දමට විශ්වයේපැතිර සිටින උතුම් ජිවියෙක්  යන මතයන් තහවුරැ කිරීමට අවශ්‍ය සාක්ෂි ඉතිහාසයේඅඩංගු නොවේමහායාන බුදුදහමෙ දී මෙම කරැණු එතරම් සැලකිල්ලකට නොගනී.

විවිධ බුද්ධ සම්ප්‍රදායන් වලට අයත් අය අතර බුදුරජාණන් වහන්සේගේ ඉගැන්වීම් හාභික්ෂු විනය නීති පිළිබදව විවිධ මතභේද පවතී.


මුල් බුදුසමය

සාම්ප්‍රදායිකව බුදුරජාණන් වහන්සේ සදාචාරය හා නිවැරදි අවබෝධය සදහා අනුබලදුන් සේකදෙවියන්  තම තමා‍ගේ කර්මයට යටත් වන බව දේශනා කළ බුදුරජාණන්වහන්සේ යමෙකුට සත්‍ය නිවැරදි  අවබෝධ කර ගැනීමට අවශ්‍ය නම් තමා විසින් නිවනට යන මාර්ගයේ ගමන් කළ යුතු බවත් තමා එම මාර්ගය පෙන්වා දීමට සිටිනගුරුවරයෙකු පමණක් වන බවත් දේශනා කළ සේකබුදුදහමේ එන භාවනාව සෘද්ධි බලලබාගැනීමට නොව මනසේ යථා ස්වරෑපය අවබෝධ කරගෙන බුදුරජාණන් වහන්සේගේඉගැන්වීම් තුළින් නිර්වාණය ලගා කරගැනීමට යොදා ගනී.


වජ්‍රායනය

වජ්‍රායනය හා එහි තාන්ත්‍රික ප්‍රතිපත්ති හටගත් කාලය පිළිබඳව විවිධ මත තිබේටිබෙට්ජනප්‍රවාදවලට අනුව ශාක්‍යමුනි බුදුරජාණන් වහන්සේ තන්ත්‍ර දේශනා කළද ඒවා රහස්‍යඉගැන්වීම් නිසා ඒවා ලියාතැබුවේ උන්වහන්සේගේ අනෙක් දේශනාවලට බොහෝ කලටපසුවයිනාලන්දා විශ්ව විද්‍යාලය වජ්‍රායන මතවාදයේ කේන්ද්‍රස්ථානය වු අතර 11 වනශතවර්ෂය තෙක්ම වජ්‍රායන ක්‍රමවේදය පුරෝගාමීත්වය ඉසිලීයමෙම කරුණුධර්මග්‍රන්ථ හා මතවාද චීනයටිබෙටයඉන්දුචීනය හා ගිනිකොණ චීනයට පැතිර ගියේය.

මෙම විෂය සම්බන්ධයෙන් ලියැවුනු පළමුවන නූතන නිබන්ධනයේ අයිතිකරුවන ෆෙයාර්ෆීල්ඩ් විශ්ව විද්‍යාලයේ මහාචාර්ය රොනලඩ් එච්ඩේවිඩ්සන් විග්‍රහ කරන්නේ වජ්‍රායනයේනැග්ම එකල ඉන්දියාවේ දේශපාලනික වෙනස්වීම් වලට ප්‍රතිචාරයක් ලෙස ඇතිවූ බවයිගුප්ත අධිරාජ්‍යයේ බැස්මත් සමඟම ඇති වූ කලහකාරී දේශපාලනික වාතාවරණය නිසාසම්ප්‍රදායික බුද්ධ ආශ්‍රමවලට අනුග්‍රාහකයින් සොයා ගැනීම දුෂ්කර වූ අතර සිද්ධුන් විසින්මෙහෙය වු ජන ව්‍යාපාර වඩා ප්‍රචලිත වියශතවර්ෂ දෙකකට පමණ පසු මෙය ආශ්‍රමතුළට සම්බන්ධ වීමට පටන් ගැනිණි.

වජ්‍රායනයේ මුලිකාංග බොහෝ ප්‍රමාණයක් සංවර්ධනය හා සංයුක්ත කිරීමෙන් සිදුවිනිමෙයින් බොහෝ කොටස් ශතවර්ෂ ගණනාවක් පැවතුණි.


වර්තමානයේ බුද්ධාගම


බුදුදහම ඉන්දියාවෙන් සම්පූර්ණයෙන්ම පරිහානියට පත් වු අතර එහි අවට රටවල්වලබුදුදහම පැවතුනදබුදුදහමේ ව්‍යාප්තියක් සිදු නොවීයනමුත් වර්තමානයේ එය නැවතශක්තිමත් වෙමින් පවතීබුදුදහම අදහන්නන් මිලියන 230 සිට 500 දක්වා ප්‍රමාණයක්ලොව පුරා පැතිර සිටින අතර සමහරක් ඇස්තමේන්තුවලට අනුව එය මිලියන 310 ක්පමණ වේනමුත් මෙම ප්‍රමාණය නියත නොවේඑයට හේතු,

බෞද්ධයන් යන ගණයට අයත්වන්නන් නිර්වචනය අපහසු වීම

චීනයවියට්නාමය හා උතුරු කොරියාව යන රටවල තත්වය

එකී විමර්ශනයකින් හෙළිවුයේ බුදුදහම ලෝකයේ 4 වෙනියට වැඩිම පිරිසක් අදහනආගම වන අතර ඉදිරියෙන්ම ඇත්තේ ක්‍රිස්තියානිඉස්ලාම් හා හින්දු ආගම් යන බවයබුදුරජාණන් වහන්සේගේ ජීවන කාලයේදී ආරම්භ වු සංඝ ශාසනය ලෝකයේ පැරණිතමසංවිධාන වලින් එකකි.

පාලි ධර්ම ග්‍රන්ථ අසුරු කරන ථේරවාදී බුදුදහ‍ම කාම්බෝජයලාඕස්තායිලන්තයශ්‍රීලංකාව හා බුරුමයේ ප්‍රධානම බුදුදහමයිඉන්දියාවේ දාලිත් බෞද්ධ සංගමයදඅනුගමනය කරන්නේ ථේරවාදි බුදුදහමය.

චීනයජපානයකොරියාවතායිලන්තයසිංගප්පුරුව හා වියට්නාමයේ පවතින්නේ චීනබසින් ධර්ම ග්‍රන්ථ ලියවුණු මහායාන බුදුදහමයි.

ටිබෙට් භාෂාවෙන් ලියවුනු ටිබෙට් බුදුදහම ටිබෙටයේඉන්දියාවභූතානයමොංගෝලියාවනේපාලය හා රුසියානු සමුහාණ්ඩුවේ දක්නට ලැබේ.

ආගමික සංඛ්‍යාන සම්බන්ධ වෙබ් අඩවියකින් පවත්වන ලද සංගණනයකින් හෙලි වුයේඉහත සඳහන් ප්‍රධාන සම්ප්‍රදායන් තුනට පිළිවෙලින් මිලියන 124, 185 හා 20? පමණබැතිමතුන් සිටින බවයි.

වර්තමානයේ බුද්ධ ධර්මය ලොවපුරා ව්‍යාප්තව ඇති අතර බෞද්ධ ග්‍රන්ථ විවිධභාෂාවලට පරිවර්තනය වී ඇතබටහිර රටවල්වලදී බුදුදහම විදේශීය හා ප්‍රගතිශීලිලෙස සළකන අතර නැ‍ගෙනහිර දී එය සංස්කෘතියේම කොටසකිආසියාවේ බුදුදහමමනා සංවිධානයකින් යුක්තවන අතර රාජ්‍ය අනුග්‍රහයක් ලැබෙයිසමහර රටවල එයනිලවශයෙන් පිළිගත් ආගමක් වේබටහිරට එය වර්ධනය වන අධ්‍යාත්මික දර්ශනයකි.

Comments

Popular posts from this blog

බුද්ධ ධර්මයේ ප්‍රධාන සම්ප්‍රදායන්

 බෞද්ධ   සම්ප්‍රදායන්   වර්ග   කිරීමේ   ප්‍රධාන   ක්‍රමය   වන්නේ   දැනට   පවතින   ධර්ම   ග්‍රන්ථ   ලියා ඇති   භාෂාවන්   අනුව   වර්ග   කිරීමයි .  ඒවා   නම්   පාලි ,  සංස්කෘත ,  ටිබෙට්  ( මොංගාලියානු පරිවර්තන )  හා   චීන   වන   අතර   සමහරක්   කොරියාන්   භාෂාවෙන්   ද   තිබේ .  මෙය ප්‍රායෝගිකව   ප්‍රයෝජනවත්   වර්ගීකරණයක්   වුවද   භාෂා   වෙනස්කම   හැරුණු   විට   සියලු සම්ප්‍රදායන්   බැඳී   ඇති   පොදු   කරුණු   ද   ඇති   බැවින්   දර්ශනවාදී   හා   ආගමික   මත වර්ගීකරණය   සඳහා   මෙය   සුදුසු   නොවේ . සෑම   සම්ප්‍රදායක්   ම   බුදුරජාණන්   වහන්සේ   තම   ගුරුවරයා   ලෙස   පිළිගනිති . සෑම   සම්ප්‍රදායක්   ම   මධ්‍යම   ප්‍රතිපදාව ,  පටිච්ච   පමුප්පාදය ,  චතු...

නිවන පිලිබඳ බුද්ධ දේශනා

 බුදුන් වහන්සේ බුදු වීමෙන් අනතුරුව දේශනා කල පලමු ධර්ම දේශනාවේ මෙම චතුරාර්‍ය සත්‍යය පිලිබඳව සඳහන් වී ඇත. උන් වහන්සේ පලමු ධර්ම දේශනාව පැවැත්වූයේ උන්වහන්සේ සමග තවූස් දම් පිරෑ පස් වගතවුසන් හටය. චතුරාර්‍ය සත්‍යය පලමුව දේශනා කොට ඇත්තේ දාර්ශනිකත්වයෙන් බැහැරව. එය දේශනා කොට ඇත්තේ එවකට පැතිර ගිය ලෙඩ රෝගවලට ප්‍රතිකාර කරන්නේ කෙසේද යන්න හඳුනා දෙමින්ය. ඒ තෙරුම් ගැනීමේ පහසුව​තකාය. ථේරවාදයේ​ තේරුම්​ ගෙන​ ඇති​​​ පරිදි​ මෙම​ දේශනාව ඉතා ගැඹුරු වූ තේරැම් ගැනීමට උත්සුක පුද්ගලයන්ටය. එහෙත් මහායානයේ මෙම​ දේශනාව ඉතා සරල වෙනත් ගැඹුරු වූ දේශනාවනට ප්‍රථම දැනගත යුතු කරුනු ලෙසය. නැගෙනහිර දේෂයන්හි මේ පිලිබඳව ඇත්තේ අල්ප දැනුමකි. “ තථාගතෙන, භික්‌ඛවෙ, අරහතා සම්‌මාසම්‌බුද්‌ධෙන බාරාණසියං ඉසිපතනෙ මිගදායෙ අනුත්‌තරං ධම්‌මචක්‌කං පවත්‌තිතං අප්‌පටිවත්‌තියං සමණෙන වා බ්‍රාහ්‌මණෙන වා දෙවෙන වා මාරෙන වා බ්‍රහ්‌මුනා වා කෙනචි වා ලොකස්‌මිං, යදිදං – චතුන්‌නං අරියසච්‌චානං ආචික්‌ඛනා දෙසනා පඤ්‌ඤාපනා පට්‌ඨපනා විවරණා විභජනා උත්‌තානීකම්‌මං. කතමෙසං චතුන්‌නං? පින්වත් මහණෙනි, අරහත් සම්මා සම්බුද්ධ වූ තථාගතයන් වහන්සේ විසින් බරණැස ඉසිපතනයේ මිග...