Skip to main content

බුද්ධ ධර්මයේ ප්‍රධාන සම්ප්‍රදායන්

 බෞද්ධ සම්ප්‍රදායන් වර්ග කිරීමේ ප්‍රධාන ක්‍රමය වන්නේ දැනට පවතින ධර්ම ග්‍රන්ථ ලියාඇති භාෂාවන් අනුව වර්ග කිරීමයිඒවා නම් පාලිසංස්කෘතටිබෙට් (මොංගාලියානුපරිවර්තනහා චීන වන අතර සමහරක් කොරියාන් භාෂාවෙන්  තිබේමෙයප්‍රායෝගිකව ප්‍රයෝජනවත් වර්ගීකරණයක් වුවද භාෂා වෙනස්කම හැරුණු විට සියලුසම්ප්‍රදායන් බැඳී ඇති පොදු කරුණු  ඇති බැවින් දර්ශනවාදී හා ආගමික මතවර්ගීකරණය සඳහා මෙය සුදුසු නොවේ.

සෑම සම්ප්‍රදායක්  බුදුරජාණන් වහන්සේ තම ගුරුවරයා ලෙස පිළිගනිති.

සෑම සම්ප්‍රදායක්  මධ්‍යම ප්‍රතිපදාවපටිච්ච පමුප්පාදයචතුරාර්ය සත්‍යය හා ආර්යඅෂ්ඨාංගික මාර්ගය පිළිගන්නා නමුත් සමහර සම්ප්‍රදායන් වල මේවාට එතරම් ලොකුවැදගත්කමක් නොලැබේ.

ගිහි පැවිදි ඕනෑම කෙනෙකුට නිර්වාණය අවබෝධ කර ගත හැක (බෝධි)

බුද්ධත්වය ඉහළම මාර්ගඵලයයිථේරවාදී බුදුසමයේ දි රහතන්වහන්සේලා ලබාගත්නිර්වාණය  බුදුන් වහන්සේ කෙනෙක් ලබාගන්නා නිර්වාණය හා සම බව සලකයි. (සියල්ලන්ටම පවතින්නේ එකම නිර්වාණයකිබුදුන් වහන්සේනමක් යනු තනිවම නිවන්මග සොයාගෙන එය අන්‍යයන්ට අවබෝධ කරදෙන තැනැත්තෙකි.

Comments

Popular posts from this blog

බුද්ධාගම

බුද්ධාගම   හෙවත්   බුදුසමය   යනු   බුදුන්   වහන්සේ   දේශනාකල   බුදු   දහම   පාදකකොට ගොඩනැගී   ඇති   ආගමයි .  බුදු   දහම   ස්ථිර   සහ   අකාලික   නමුදු   බුද්ධාගම   ප්‍රදේශයෙන් ප්‍රදේශයට   සහ   කාලයෙන්   කාලයට   වෙනස්වේ . බුදුරජාණන්   වහන්සේ   යනු   කවුද  ?  උන්වහන්සේගේ   ඉගැන්වීම්   මොනවාද ?  යන්න   විවිධ   වූ අර්ථ   විවරණ   වලින්   දැනගත   හැකිය .  උන්වහන්සේ   උත්තම   ස්ථානයකට   පත්වූ මනුෂ්‍යයෙක්   ද ,  නොඑසේ   නම්   මහායාන   බෞද්ධයන්   විශ්වාස   කරන   අන්දමට   විශ්වයේ පැතිර   සිටින   උතුම්   ජිවියෙක්   ද   යන   මතයන්   තහවුරැ   කිරීමට   අවශ්‍ය   සාක්ෂි   ඉතිහාසයේ අඩංගු   නොවේ .  මහායාන   බුදුදහමෙ   දී   මෙම   කරැණු   එතරම්   සැලකිල්ලකට   නොගන...

නිවන පිලිබඳ බුද්ධ දේශනා

 බුදුන් වහන්සේ බුදු වීමෙන් අනතුරුව දේශනා කල පලමු ධර්ම දේශනාවේ මෙම චතුරාර්‍ය සත්‍යය පිලිබඳව සඳහන් වී ඇත. උන් වහන්සේ පලමු ධර්ම දේශනාව පැවැත්වූයේ උන්වහන්සේ සමග තවූස් දම් පිරෑ පස් වගතවුසන් හටය. චතුරාර්‍ය සත්‍යය පලමුව දේශනා කොට ඇත්තේ දාර්ශනිකත්වයෙන් බැහැරව. එය දේශනා කොට ඇත්තේ එවකට පැතිර ගිය ලෙඩ රෝගවලට ප්‍රතිකාර කරන්නේ කෙසේද යන්න හඳුනා දෙමින්ය. ඒ තෙරුම් ගැනීමේ පහසුව​තකාය. ථේරවාදයේ​ තේරුම්​ ගෙන​ ඇති​​​ පරිදි​ මෙම​ දේශනාව ඉතා ගැඹුරු වූ තේරැම් ගැනීමට උත්සුක පුද්ගලයන්ටය. එහෙත් මහායානයේ මෙම​ දේශනාව ඉතා සරල වෙනත් ගැඹුරු වූ දේශනාවනට ප්‍රථම දැනගත යුතු කරුනු ලෙසය. නැගෙනහිර දේෂයන්හි මේ පිලිබඳව ඇත්තේ අල්ප දැනුමකි. “ තථාගතෙන, භික්‌ඛවෙ, අරහතා සම්‌මාසම්‌බුද්‌ධෙන බාරාණසියං ඉසිපතනෙ මිගදායෙ අනුත්‌තරං ධම්‌මචක්‌කං පවත්‌තිතං අප්‌පටිවත්‌තියං සමණෙන වා බ්‍රාහ්‌මණෙන වා දෙවෙන වා මාරෙන වා බ්‍රහ්‌මුනා වා කෙනචි වා ලොකස්‌මිං, යදිදං – චතුන්‌නං අරියසච්‌චානං ආචික්‌ඛනා දෙසනා පඤ්‌ඤාපනා පට්‌ඨපනා විවරණා විභජනා උත්‌තානීකම්‌මං. කතමෙසං චතුන්‌නං? පින්වත් මහණෙනි, අරහත් සම්මා සම්බුද්ධ වූ තථාගතයන් වහන්සේ විසින් බරණැස ඉසිපතනයේ මිග...