![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgYJOAAtR7epwEwFlUqMO-5J5rQ_Q5wkj8niBfcdyOK1Ooal-CNo2IKvtgy9NLVdy8Y5Ph9d9OMog3V_ohbO69SP40TxGKc3qVaIVrALwvnaShasXruy2JMXgDp86griv7XEsSO2X_61fk/w640-h422/FE52DF98-436E-424C-98A4-00AFE12D8561.jpeg)
ධර්ම ග්රන්ථවලට අනුව බුද්ධ පරිනිර්වාණයෙන් පසුව පළමුවන ධර්ම සංඝායනාවපැවැත්විය. ඉන්දියානු සම්ප්රදායට අනුව ඉගැන්වීම් පරපුරෙන් පරපුරට පැවතුනේ මුඛවහරෙනි. මෙම සමුළුවේ මූලික අරමුණ වුයේ මෙසේ මුඛ පරම්පරාවෙන් පැවතෙන ධර්මකරුණු සාමුහිකව කියවීමෙන් පසුව එම කරුණුවල වැරදි තිබේදැයි පරික්ෂා කිරීමයි. පළමුවන ධර්ම සංඝායනාවේදී බුදුරජාණන් වහන්සේගේ උපස්ථායක වන ආනන්දතෙරුන් විසින් පාලි සූත්ර හා අභිධර්මය කියවූ අතර උපාලි මහරහතන් වහන්සේ විනයනීති දේශනා කළ සේක.
දෙවන ධර්ම සංඝායනාවෙන් යම් කාලයකට පසුව සංඝ සමාජය විවිධ නිකාය බෙදීම්වලට ලක්විය. මෙම නිකාය භේදය ඇතිවූයේ කිනම් කාලයකදී දැයි නිශ්චිතව කිවනොහැකි නමුත් දීපවංශයට අනුව එය දෙවන ධර්ම සංඝායනාව අවසන් වු වහාම සිදුවිය.
නිකාය භේදය හටගත්තේ ස්ථිවර හා මහාසාංඝික යන කොටස් දෙක අතරය. මෙමදෙපාර්ශවයේම ජනශ්රැති එකිනෙකට වෙනස් අදහස් දක්වයි. ථේරවාදි ග්රන්ථයන් වන දීපවංශයට අනුව දෙවන ධර්ම සංඝායනාවේ ඇති වූ මතභේදයේ දී පරාජයට පත් වූ පිලවිරෝධය දැක්වීමක් වශයෙන් වෙන්ව ගොස් මහා සාංඝික ලෙස නිකායන් පිහිටුවා ගත්බවයි. උතුරු පරම්පරාවක් වන සරස්වතිවාද හා පුග්ගලවාද (අතීත ස්ථිවිර කොටසින්බෙදුනු කොටස්) නිකායට අනුව මෙම භේදය රහතන් වහන්සේලාගේ තත්වය පහළබැසීමට හේතු වූ කරුණු 5 න් එකකි. ස්ථිවිර කොටස් තුළින් සම්ප්රදායන් කිහිපයක්හටගත් අතර ථේරවාදි සම්ප්රදාය ඉන් එකකි. මුල් යුගයේදී මෙම මතවාද විනය නිසාහටගත් අතර විවිධ සම්ප්රදායන් අනුගමනය කරන භික්ෂුන් වහන්සේලා එකම ආරාමයේසමගිව විසුහ. නමුත් ක්රි.ව. 100 දී පමණ ආගමික කරුණු මුල් කරගෙන මතභේදහටගැනීම ආරම්භ විය.
ටිබෙට් දුල්වා ග්රන්ථයන්හි සංගායනාව සඳහා පාදක වූ වෙනස්ම හේතුවක් දැක්වේ. “සැරියුත් හිමියන්ගේ පරිනිර්වාණයෙන් සංවේගයට පත් මහරහතන් වහන්සේලාඅසූදාහක් පිරිනිවන් පෑහ. මුගලන් හිමියන්ගේ පරිනිර්වාණයෙන් සංවේගයට පත්මහරහතන් වහන්සේලා සැත්තැදහසක් පිරිනිවන් පෑහ. බුදුරජාණන් වහන්සේගේපරිනිර්වාණයෙන් පසුව සංවේගයට පත් මහරහතන් වහන්සේලා එක්ලක්ෂි අසූදහසක්පිරිනිවන් පෑහ. එහෙයින් මහජනයාගෙන් එල්ලවන චෝදනාවන්ගෙන් මිදීම පිණිස ධර්මයසහ විනය සංගායනා කළහ.” යනුවෙන් එහි සඳහන් වේ. මේ හා සමාන ප්ර කාශයක්මහා වස්තුවේද හමු වේ. එහි සඳහන් වන්නේ බුදුරජාණන් වහන්සේගේ පරිනිර්වාණයෙන්පසුව මහරහතන් වහන්සේලා පන්සීයක් පිරිනිවන් පෑ බවත් ඒ නිසා සංගායනාව සිදු කළබවත්ය.
මෙම සියලු කාරනා පිරික්සා බැලීමේදී පැහැදිලි වන කරුණ නම් බුදු දහමේසුරක්ෂිතභාවය උදෙසා ධර්ම සංගායනාවක අවශ්යතාව බුද්ධ කාලයේ සිටම පැවතිබවයි. එය බුද්ධ පරිනිර්වාණයෙන් පසුව අත්යාවශ්ය කරුණක් විය. මේ සඳහා සුභද්ර නම්මහලු භික්ෂුවගේ වචනය ප්රබලම හේතුවක් වූ අතර විසිරී තිබූ ධර්මය එක්රැස්කිරීමටත්, ධර්මය හා විනය සම්බන්ධව පැවති ගැටළු නිරාකරණය කිරීමටත් ඇති වූඋවමනාව ධර්ම සංගායනාවක් කිරීම සඳහා හේතු විය. එමෙන්ම බුදුන් වහන්සේගේඇවෑමෙන් ධර්මය සහ විනය ගුරු තනතුරෙහි තබා ගන්නා ලෙස කළ අවවාදයත්, ධර්මයසංගායනා කිරීමේ වැදගත්කම සඳහන් වන දේශනාත් ප්රථම සංගායනාව සඳහා පාදකවිය. එහෙයින් පාවචනය අතීතසත්ථුක නොවන පරිදි දෙව්මිනිසුන්ගේ හිත සුව පිණිස, ශාසන චිරස්තිථිය සඳහා මහතෙරුන් වහන්සේලා විසින් ප්රථම ධර්ම සංගායනාව සිදුකරන ලදී. ඒ අනුව යමින් ස්ථවිරයන් වහන්සේලා විසින් සංගායනාත්රයක් සිදු කළ බැව්ශාසන ඉතිහාසය තුළින් ප්රකට වේ.
Comments
Post a Comment